Tisk článku

Jak zkrátit čekací lhůty v odborných ambulancích? Návštěvou praktika

Dlouhé čekací lhůty v odborných ambulancích jsou tématem mnoha nemocnic. Řeší je i Nemocnice Kyjov. Důvodem, proč pacienti tráví neúměrně dlouhou dobu čekáním, může být i skutečnost, že vynechají prvotní konzultaci se svým praktikem. Ten může proces výrazně zkrátit. Jak? Odborná konzultace praktického lékaře pacienta nasměruje na správné oddělení.
„Pacient přijde s bolestí nohy na interní ambulanci bez předchozí návštěvy obvodního lékaře. Lékař interny vyloučí trombózu a zjistí, že problém je neurologického původu. Zbytečně na interně strávil pacient čtyři hodiny a přitom mohl jít cíleně na neurologickou ambulanci po doporučení svého praktického lékaře,“ uvádí lékařka Nemocnice Kyjov konkrétní příklad nedorozumění, kterým si vlastní vinou pacient výrazně prodloužil dobu čekání v nemocnici.
„Odborné ambulance by měli pacienti navštěvovat až po konzultaci s praktickým lékařem. Ten odhalí prvotní, mnohdy jednoduché, příčiny potíží. S žádankou od praktického lékaře se vyhnou dlouhému čekání, nepříjemnostem a nedorozumění na ambulancích,“ popsala skutečnost ombudsmanka Nemocnice Kyjov Veronika Neničková. Pacienty bez předchozí návštěvy obvodního lékaře registruje nemocnice nejčastěji v ambulancí interních, na chirurgii a ORL.
„Jeden z posledních ukázkových příkladů byl pacient s bolestí břicha a zvracením. Nevěděl kam jít a zamířil na chirurgii. Odtud byl odeslán k vyšetření na interní oddělení a po ultrazvuku a rentgenu byl opět odeslán na chirurgii. Přecházel mezi odděleními zbytečně a strávil den čekáním mezi jednotlivými vyšetřeními. Kdyby navštívil obvodního lékaře, rovnou by ho správně odeslal na vhodné vyšetření,“ popisuje další příklad lékařka. Situaci potvrzuje i nemocniční ombudsmanka, která řeší opakovaně stížnosti na čekací dobu v ambulancích:
„Snažíme se klientům vyjít vstříc a řešit to, nicméně častou příčinou konfliktů je právě fakt, že přichází pacienti, aniž by před tím navštívili svého praktického lékaře, zaplní kapacitu ambulancí a tím se prodlužuje čekací doba všem,“ uvedla Neničková.
Nemocnice proto žádá pacienty, aby před návštěvou odborné ambulance navštívili svého praktického lékaře. Potíže pacientů odborně posoudí a nasměruje na vhodnou specializovanou péči v nemocnici.

Kyjov 23_04_05

Veronika Hollerová
tisková mluvčí Nemocnice Kyjov
T: +420 777 908 294
E: hollerova.veronika@nemkyj.cz
www.nemkyj.cz